استارتاپ نویس

درددل های استارتاپی

۳ مطلب در بهمن ۱۴۰۰ ثبت شده است

خلاصه ای از نکات آقای فاضل موحدی در جلسه تجربه نوردی

آقای فاضل موحدی مدیرعامل استارتاپ مانا است که در حوزه تغذیه سایت های آموزشی فعالیت دارند.

نکانی از صحبت های ایشون در جلسه قند و نمک:

*ماین ست(سبک نگاه) استارتاپی مساوی است با مدیریت بحران و قبلش آینده نگری نسبت به آن بحران.

*درآمدزایی نشان دهنده موفقیت کسب‌وکار شماست؛ چون پول نشان دهنده ارزش آفرینی شما برای مردمی است که به شما پول داده اند.

*باید سعی کنیم ماین ست استارتاپی پیدا کنیم.

*ارکان تفکر و ماین ست استارتاپی: 

1. کار آدم ها در یک سازمان باید نتیجه محور باشد نه وظیفه محور.پس در استارتاپ مچ گیری نداریم؛ چون اگر یک تیم موفق شود همه تشویق می شوند و الا همه تنبیه مس شوند.

2. چابک و سریع بودن(اجایل بودن).

3. چارت سازمانی داشته باشید؛ یعنی معلوم باشد که وظیفه هر کسی دقیقاً  چه چیزی است. این منافاتی با این جمله ندارد که همه افراد در تیم استارتاپی، مسئول همه کارها هستند(یعنی همه کارها برای همه مهم است.)

4. پیگیری و دقت: یعنی جواب دادن حتی به بدترین اخلاق از طرف همکاران و مشتریان(نیازمند جهاد با نفس)

5.جلسات بازخورد با یکدیگر زیاد بگذارید و اول از همه هم یک انتقاد از خودتان بکنید تا یخ بقیه آب شود. البته این جلسات باید دونفره باشد تا آبرویی از کسی ریخته نشود. در این جلسات، شخصیت فرد را مورد هجمه قرار ندهید بلکه کارش را انتقاد کنید. در جلسات بازخورد حتماً با داده و دلیل و مدرک حرف بزنید.

6. دخالت ریز در کار افراد تیم نکنید.

*مدیران استارتاپ ها باید افراد تیم را بسازند و ماین ست استارتاپی را به آن ها یاد بدهند.

* برای خداحافظی با یکی از افراد تیم سعی مکنید اینقدر جلسات بازخورد با این فرد بگذارید تا طلاق توافقی رخ بدهد.

* از گوگل شیت برای مدیریت استفاده کنید.

* بزرگترین کار مدیر یک شرکت، ساختن پروتکل ها، دستورالعمل ها و قوانین است.

 

موافقین ۱ مخالفین ۰

اشتباهات من در ساخت بازی آخریم

دیروز با منتورم جلسه داشتیم. حدوداً دو ساعت طول کشید. میدونستم که میخواد حرفای خوب و رشد دهنده ای بینمون رد و بدل بشه ولی نمیدونستم چه حرفایی. قرار بود از ساعت 12:45 تا 14 جلسه مون باشه ولی تا ساعت 15 طول کشید. توی این جلسه، منتور از بازی من پرسیدند و وقتی نصبش کردند چندتا نکته بهم گفتند که قابل توجه بازیسازان کشورمون میتونه باشه:

1. بازی شما خیلی بازی مستقیمی هست و انگار بازی با هدف آموزش هست. همین آموزش یک گاردی رو برای مخاطب ایجاد میکنه که از بازی اون لذت و برانگیختگی رو نبره. پس سعی کن بازی های بعدی رو لایه لایه به‌صورتی تنظیم کنی که فقط در ضمیر ناخودآگاهش اثر آموزشی و فرهنگی بذاری. بزرگترین استدیوهای جهان در اتاق های فکرشون روی همین تمرکز میکنند. یعنی مخاطب از بازی فقط بان بودن و سرگرمیش رو حس کنه نه چیز دیگه ای رو.

ادامه دارد...

موافقین ۰ مخالفین ۰

سخنان استارتاپی آسد هادی نواب

سید هادی نواب مدیرعامل کارخانه نوآوری قم هست. امشب یه سخنرانی داشت که بنده متاسفانه نصفش رو رسیدم اما در همین مدت کوتاه تونستم نکات جالبی از صحبت‌هایش کار کنم که تقدیم می‌شود:

۱. استارتاپ رشد نمایی دارد و خطی. رشد نمایی فقط در کار با مردم برای استارتاپ ها رخ می دهد.

۲. نیاز مردم خیلی مهم است خواهشاً فقط دنبال نیازسنجی باشید. استارت آپ های بزرگ فقط نیاز ها را کشف می کنند نیازسازی نمی کنند.

۳. رشد در استارتاپ خیلی مهم است و هر جا که می شود رشد را بخری باید بخری. 

۴. شکست یک استارتاپ در عدم رشد است نه در عدم درآمد.

۵. استارتاپ عجین با تعلیق است. استارتاپ عین یک جنگل است. اینطور نیست که همین امن باشد.

۶. اگر استارتاپ دارید و منتور ندارید جمع کنید و برید. اگه استارتاپ دارید و کتاب نمیخونید جمع کنید و برید خونه‌تون.

۷. معرفی کتاب: کتاب تست مامان را چندبار بخونید. کتاب صفر و یک. کتاب اصل گرایی.

۸. معرفی پادکست: بی پلاس- ۱۰صبح.

موافقین ۰ مخالفین ۰